Köpvillkor

Köpvillkor

Det finns ingen minimigräns beträffande antal artiklar eller pris. Samtliga priser inkluderar moms om inte annat uttryckligen anges.

Leveransvillkor och fraktkostnader (om du bor utomlands, vänligen kontakta kundtjänst för din order).

Leveranser sker med Posten A-post, MyPack eller Företagspaket beroende på vikt och beställare. Beräknad fraktkostnad visas i varukorgen när du lagt i en eller flera varor. I kassan visas den totala fraktkostnaden för din order.   

Leveranstid

Leveranstiden för varor i lager är normalt 1-3 vardagar (postens leveranstid tillkommer, som mest ca 2 vardagar för MyPack). Vi garanterar dock inte att varorna kommer fram inom angiven leveranstid då oförutsedda förseningar kan uppstå. Vi lämnar ingen kompensation för olägenheter som kan uppstå vid eventuella förseningar.

Betalningsvillkor

Leverans sker normalt mot faktura. Fakturan förfaller den sista i månaden vilket ger dig mellan 15 till 45 kreditdagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 8% över gällande referensränta. Förenklad kreditprövning med kännedomskopia sker och leverans sker normalt till folkbokförd adress. Alternativt betalningssätt är kortbetalning eller direktbank. Vi levererar inte mot postförskott.

Säker kortbetalning

Det går bra att betala med internetbank eller kort. Vi accepterar VISA och MasterCard. Vi samarbetar med PayEx för att garantera en säker hantering. Din kortbetalning är säkrad genom PayEx. Kortnumret skickas genom en krypterad förbindelse direkt till banken och varken hanteras eller lagras hos oss.

Allmänt

Dessa generella köpvillkor gäller när Butiken säljer produkter med leverans inom Sverige. För leverans utanför Sverige gäller andra villkor för exempelvis betalning och fraktavgift.

Butiken reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av releasedatum och felaktig pris eller artikelinformation. Butiken förbehåller sig rätten till prisändringar utan föregående avisering. Därtill förbehåller vi oss rätten att stryka beställningar.

Genom att registrera sig för ett konto eller slutföra en beställning i Butiken accepteras köpvillkoren.

Priser och betalning

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor inklusive moms. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

Du som är privatkund och bor inom EU betalar svensk moms medan du som är privatkund och bor utanför EU inte betalar svensk moms. Utländsk företagskund inom EU debiteras svensk moms i de fall denne inte har uppgivit ett korrekt momsregistreringsnummer. Företagskund utanför EU debiteras inte svensk moms.

I kassan kan man se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad.

I samarbete med StjärnDistribution erbjuder vi fakturabetalning och med PayEx erbjuder vi, kortbetalning (Visa, MasterCard och American Express), direktbetalning (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) samt Swish.

För att betalning mot faktura ska kunna ske behöver du först godkännas som kund vid den kreditprövning som StjärnDistribution gör i samarbete med Creditsafe.

Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen från fakturans förfallodag. Vid påminnelse debiteras lagstadgad avgift om för närvarande 60 kronor. StjärnDistribution förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva din kreditvärdighet. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kronor tillkommer.

Leveranser

Leveranser sker normalt med PostNord brev eller DHL ParcelConnect (till ombud). I kassan presenteras alternativa leverantörer och val av utlämningsställe.

När din beställning är skickad från oss får du ett leveransbesked mejlat till dig, och skickas det som paket får du ett försändelse-id så att du kan spåra leveransen.

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar.

Om du inte hämtar ut en försändelse, eller försändelsen går i retur på grund av felregistrerade uppgifter, tar Butiken ut en avgift om för närvarande 129 kronor som ersättning för frakt och omkostnader.

Avbeställning

Under förutsättning att inget annat avtalats i samband med din beställning kan du avbeställa innestående order. Kontakta oss på kund@sdist.se eller 0290-76 76 80 så hjälper vi dig!

Ångerrätt och retur

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit produkten) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Du har ingen returrätt på livsmedelsprodukter samt kroppsnära produkter. Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras. Återanvänd kartongen som produkten kom i för returen och lägg den i dess originalförpackning (om den hade någon).

Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Efter att du utövat din ångerrätt ska du utan dröjsmål och senast inom 14 dagar skicka tillbaka produkten till oss. Viktigt att du paketerar returen väl och märker den med returnummer eller bifogar följebrev där det framgår ordernummer, kundnummer och vad som returneras. Vid ångrat köp behöver du inte ange anledning, men det hjälper oss om du vill skriva varför du returnerar.

Du betalar själv för frakten tillbaka och returnerar till följande adress:

StjärnDistribution AB
Retur
Hästskovägen 12
813 33  Hofors

För ej uthämtade brev eller paket tar vi ut en avgift som för närvarande är på 129 kr för kostnaderna för vår administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Om du ska skicka tillbaka något som väger mer än 2 kilo kan det löna sig att köpa en förbetald returfraktsedel från oss jämfört med att köpa frakten via transportören eller ombudet. Kontakta oss på kund@sdist.se eller 0290-76 76 80 så hjälper vi dig!

Reklamation

Om vi har levererat en felaktig eller skadad produkt eller om försändelsen försvunnit under transporten ska reklamation ske till StjärnDistribution.

Retur vid reklamation får ske först när reklamation gjorts och returinstruktioner erhållits från StjärnDistribution. Du har rätt att returnera felaktig produkt på vår bekostnad förutsatt att du följer våra instruktioner och i förekommande fall använder våra returfraktsedlar. Retur får inte ske mot postförskott eller efterkrav.

Vid godkänd reklamation har du rätt att kostnadsfritt erhålla en ny, felfri produkt. Eller behålla produkten och få ett överenskommet prisavdrag. Eller häva köpet, varvid produkten returneras och erlagd betalning återfås.

Viktigt att du hör av dig till oss om du vill reklamera. Kontakta oss på kund@sdist.se eller 0290-76 76 80 så hjälper vi dig!

Ej uthämtade brev eller paket

För ej uthämtade brev eller paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 129 kr.

Personuppgifter

Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

Cookies

För att handla via Butiken behöver din webbläsare vara inställd för att ta emot cookies. Cookies används för att ge dig som besökare tillgång till olika funktioner på webbplatsen, exempelvis varukorg och i den tekniska kommunikationen med tredjepartstjänster. Cookien innehåller ingen personlig information. Cookies används även för att lagra opersonlig aggregerad besöksstatistik i analysverktyg Butiken använder för att förbättra användarupplevelsen.

Genom att navigera på webbplatsen lämnar du ditt samtycke till hanteringen av cookies enligt ovan. Cookien ligger lagrad i din dator tills du själv tar bort den. Om du vill undvika lagring av cookies kan du stänga av funktionen i webbläsaren. Det innebär dock begränsningar i webbplatsens funktion.

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och utgående varor.

Trygg hos oss

Vi följer lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, samt konsumentverkets och allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vi hoppas att du ska känna dig trygg och trivas som kund hos oss. Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst med frågor om order, villkor eller produkter.